Сторінками літопису Малої академії наук України
Мала академія наук України - освітня система, яка забезпечує організацію і координацію науково – дослідницької діяльності учнів, створює умови для їх інтелектуального, духовного, творчого та професійного самовизначення, сприяє нарощуванню наукового потенціалу країни.
За 70-літній період існування МАН пройшла кілька етапів свого становлення та розвитку. Передумовами її створення стала організація роботи наукових гуртків позашкільних навчальних закладів, мережа яких сформувалась у 20–40-х рр. ХХ ст. У 1939 р. відповідно до звернення Академії наук СРСР щодо посилення шефства над дитячими науковими організаціями Академією наук УРСР була прийнята Постанова про шефство над Київським Палацом піонерів з питань роботи з талановитими дітьми і молоддю. У 1947 р. на базі Київського міського палацу піонерів та школярів почало свою роботу «Товариство науки й техніки учнів». А вже в 1950 р. в м. Києві була проведена перша учнівська науково-практична конференція.
Розвиток Малої академії наук України у 80–90 рр. ХХ ст. збігся з упровадженням дослідницьких методів у навчально-виховний процес загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів. Розпочалося формування Малої академії наук України як однієї із складових системи позашкільної освіти. Вже у 1977 р. Міністерство освіти СРСР затвердило «Примірне положення про наукове товариство учнів», а у 1983 р. Міністерство освіти УРСР прийняло перше Типове положення про Малу академію наук школярів, що вплинуло на створення наукових учнівських об’єднань у Донецькій, Дніпропетровській, Житомирській, Рівненській, Харківській областях і м. Мелітополі. Усього до 1987 р. було створено 11 малих академій наук.
З 1990 р. починається новий етап розвитку МАНівського руху. У м. Одесі було проведено І Республіканську науково-практичну конференцію членів наукових товариств учнів, у травні 1992 року – І Всеукраїнський конкурс юних істориків імені М. С. Грушевського, а у 1993 р. вперше одночасно проводилося декілька Всеукраїнських конкурсів науково-дослідницьких робіт учнів з різних наукових напрямів. Визначальним для створення сучасної моделі МАН став 1993 р. На засіданні колегії Міністерства освіти України та Президії Академії наук України було ухвалено спільну постанову від 22 грудня 1993 року № 19/3-9, 351 «Про шляхи вдосконалення діяльності Малих академій наук і наукових товариств учнів як центрів формування наукової еліти України», а також прийнято рішення про створення єдиної Малої академії наук України з її територіальними відділеннями і обрано Президію МАН. Відповідно до цього документу затверджуються Положення про Малу академію наук України, Положення про координаційно-методичну раду, Перелік базових вищих навчальних закладів України та наукових установ Академії наук України, а також терміни паспортизації територіальних відділень МАН.
На цьому етапі з МАН співпрацювали 60 вищих навчальних закладів України і 44 наукові установи Національної академії наук України.
Вагомим кроком у розвитку МАН стало створення у 2004 р. згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2003 р. № 1301 «Про вдосконалення системи організації роботи з виховання дітей та молоді у позашкільних навчальних закладах» Позашкільного навчального закладу Мала академія наук учнівської молоді. На нього було покладено функції координації дослідницько-експериментального напряму позашкільної освіти. Поступово формується мережа спеціалізованих позашкільних навчальних закладів – малих академій наук учнівської молоді.
Важливого значення для діяльності та розвитку МАН набуло ухвалення Постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 р. № 1016 «Про затвердження Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на 2007–2010 рр.».
Визначною подією стало засідання Президії НАН України 11.11.2009 р., присвячене діяльності МАН і наданню Позашкільному навчальному закладу Мала академія наук учнівської молоді статусу закладу подвійного підпорядкування – Міністерству освіти і науки України та Національній академії наук України. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 р. № 88 «Про удосконалення роботи з талановитими дітьми» заклад було перейменовано на Український державний центр «Мала академія наук України».
Вагому роль у розвитку МАН відіграє Указ Президента України № 927/2010 від 30.09.2010 р. «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарувань і талановитих дітей та молоді», який активізував процес формування мережі регіональних академій наук учнівської молоді. Указом також надано статус Національного Українському державному центру «Мала академія наук України».
Ключова роль у вихованні юних дослідників належить педагогічним і науково-педагогічним працівникам МАН. На сьогодні загальна кількість педагогів та науковців, що працюють з обдарованими дітьми, становить приблизно 6,5 тис., серед яких близько 1,5 тис. викладачів є кандидатами наук, 300 – докторами наук. До науково-педагогічного складу МАН входять педагоги позашкільних навчальних закладів – 11%, загальноосвітніх навчальних закладів – 47%, викладачі вищих навчальних закладів – 42%.
Науково-дослідницька робота в МАН організована за науковими відділеннями та секціями відповідно до структури, затвердженої Президією МАН. Для задоволення інтересів і потреб дітей у дослідницькій діяльності в різних галузях науки й техніки щороку в системі роботи МАН запроваджуються нові секції та наукові відділення. Так, у 2008–2009 н. р. структура наукових відділень МАН складалась із 48 секцій 8 наукових відділень, а в 2011–2012 н. р. – вже 60 секцій 11 наукових відділень.
Початок науково – дослідницької роботи з учнівською молоддю в Хмельницькій області початок покладено наказом управління освіти Хмельницької обласної державної адміністрації від 30.05.1994 р. № 137 «Про створення наукових товариств учнів при Малій академії наук України».
Хмельницьке територіальне відділення Малої академії наук України створено у 1996 році наказом управління освіти Хмельницької обласної державної адміністрації від 14.11.196 р. № 262 «Про організаційно-педагогічне керівництво діяльністю Хмельницьке територіальне відділення Малої академії наук України». Цим наказом створено 19 філій в районах і містах Хмельницької області..
З 2008 року базовим навчальним закладом Хмельницького територіального відділення Малої академії наук України є Хмельницький обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді, відділ науково-дослідницької роботи з обдарованою учнівською молоддю «Мала академія наук».(наказ управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації від 07.02.2008 року № 55).
На сьогодні Хмельницьке територіальне відділення Малої академії наук України об’єднує в собі 19 районних та 5 міських філій, Ізяславське районне відділення, Кам’янець – Подільське міське наукове товариство, 3 наукових товариств ліцеї в- інтернатів та 3 осередки позашкільних навчальних закладів обласного підпорядкування. Серед них і Волочиська районна філія діяльність якої була покладена рішенням сесії Волочиської районної державної адміністрації від 21.01.2009 року № 4-17/2009
Одним з найважливіших напрямків управління освіти, молоді та спорту Волочиської РДА є робота з обдарованими дітьми. Дослідницька діяльність Волочиської філії Хмельницького територіального відділення МАН України у сучасних умовах виступає засобом комплексного вирішення завдань виховання, освіти та розвитку особистості, засобом передачі норм і цінностей в освітню систему, поповнення і розвитку інтелектуального потенціалу суспільства.
Робота з обдарованими учнями району набула цілісної системи на основі:
- «Районної Програми роботи з обдарованою молоддю на 2009-2010 роки», яка була прийнята на сесії Волочиської районної ради від 21 січня 2009 року № 2-7/2009.;
- «Заходів з виконання районної програми роботи з обдарованою молоддю на 2011-214 роки «Про продовження строку виконання районної програми роботи з обдарованою молоддю на період 2011 – 2014 роки» (рішення четвертої сесії районної Ради від 03 березня № 16-4/2011)
- «Положення Волочиської філії Хмельницького територіального відділення Малої академії наук України»(наказ № 63 від 04.03.2009 року)
Управлінських рішень:
- «Про організацію роботи районних факультативів у 2014-2015 навчальному році(наказ від 29.08.2014 р.)
- «Про організацію роботи районної очно – заочної школи природничо – математичного циклу» (наказ від 10.09.2014 р. № 129)
З метою виконання даної програми відділом освіти та навчальними закладами району було проведено відповідну роботу та здійснено цілий ряд заходів. У січні 2009 року в районному методичному кабінеті введено посаду методиста з питань організації роботи з обдарованими учнями.
У виборі підходів до здійснення роботи з обдарованими дітьми наша принципова позиція полягає в тому, що ми не відбираємо обдарованих дітей, а приймаємо всіх дітей і працюємо з ними в контексті діяльнісної парадигми. Сутність її в тому, що обдарованість проявляється в діяльності і оцінюється за результатами - успіх у діяльності. Головним принципом нашої роботи з обдарованими дітьми є принцип створення умов та надання можливостей для предметної творчої діяльності.